אבחון לקות למידהלקות למידה באה לידי ביטוי בקושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות – קריאה, כתיבה וחשבון

לקות למידה באה לידי ביטוי בקושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות – קריאה, כתיבה וחשבון. אך לקות למידה יכולה לכלול גם קשיים בזיכרון, תפיסה חזותית ונושאים נוספים. על מנת לאבחן לקויות למידה חשוב מאוד לגשת לאבחון מקיף.

מתי יש לבצע אבחון לקויות למידה?

אבחון לקויות למידה נהוג לבצע כאשר מתגלים קשיי למידה לאורך זמן, כאשר התלמיד אינו עומד ברמה אחת עם בני גילו או כאשר מבחינים בקשיי תפקוד משמעותיים בבית הספר. לעיתים, אבחון לקויות למידה יעשה רק בגילאי התיכון או אפילו במהלך הלימודים האקדמיים. הסימנים המעידים על קיומן האפשרי של לקויות למידה כוללים למשל:

  • קשיי כתיבה – כתיב שגוי, כתב יד לא ברור, היפוך אותיות, קשיי ביטוי בכתב וכד'
  • קשיי קריאה – קושי ללמוד את האלף-בית, קריאה ברמה נמוכה יחסית לבני גילו וכד'
  • קשיי הבעה בעל פה, אוצר מילים דל, קשיי תחביר וכד'
  • בעיות בתפיסה מילולית, קושי לעבד מידע
  • חשבון – קושי ברכישת פעולות חשבון, פתרון בעיות מילוליות, הבנה מתמטית דלה ועוד
  • קשיי זיכרון
  • קשיי ריכוז בכיתה, חוסר נכונות ללמוד, חוסר תשומת לב לפרטים
  • קשיי התארגנות, סרבול, איטיות בביצוע מטלות, קושי בלמידה עצמית
  • מיומנויות חברתיות דלות

איך מתבצע אבחון לקויות למידה?

על מנת לאבחן לקויות למידה נעזרים בכלי אבחון כגון: אבחון דידקטי – בוחן יכולות קוגניטיביות ותהליכי חשיבה. האבחון כולל בדיקת זיכרון, כתיבה, קריאה, חשבון, תפיסה ועוד. האבחון הדידקטי נמשך בין 4 ל-6 שעות. אבחון פסיכולוגי – מטרתו היא לבחון את עולמו הרגשי והנפשי של הנבדק ואת השפעתם על יכולות הלמידה. נחוץ במיוחד כאשר יש חשד כי הקושי בלמידה לאו דווקא נובע מקיומה של לקות למידה אלא מסיבות אחרות. נהוג לערוך אבחון פסיכולוגי גם כדי לשלול גורמים אחרים. אבחון הפרעת קשב וריכוז – לא אחת, חשד ללקות למידה מתברר כהפרעת קשב וריכוז ולכן אם אכן יש סברה כי קשיי הלמיד הנובעים מקשיי קשב וריכוז ניתן לערוך גם מבדק זה. אין כל צורך מיוחד להתכונן לקראת האבחון, המבחנים אינם בוחנים ידע דווקא כך שאין דרך 'ללמוד למבחן'. מומלץ להגיע למבחן אחרי שנת לילה טובה ולא על קיבה ריקה. התהליך הכולל של אבחון לקויות למידה ימשך מספק פגישות כאשר כל פגיעה נערכת בין שעתיים ל-6 שעות.

אבחון לקות למידהצרו איתנו קשר:לקות למידה באה לידי ביטוי בקושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות – קריאה, כתיבה וחשבון

לקות למידה באה לידי ביטוי בקושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות – קריאה, כתיבה וחשבון. אך לקות למידה יכולה לכלול גם קשיים בזיכרון, תפיסה חזותית ונושאים נוספים. על מנת לאבחן לקויות למידה חשוב מאוד לגשת לאבחון מקיף.

מתי יש לבצע אבחון לקויות למידה?

אבחון לקויות למידה נהוג לבצע כאשר מתגלים קשיי למידה לאורך זמן, כאשר התלמיד אינו עומד ברמה אחת עם בני גילו או כאשר מבחינים בקשיי תפקוד משמעותיים בבית הספר. לעיתים, אבחון לקויות למידה יעשה רק בגילאי התיכון או אפילו במהלך הלימודים האקדמיים. הסימנים המעידים על קיומן האפשרי של לקויות למידה כוללים למשל:

  • קשיי כתיבה – כתיב שגוי, כתב יד לא ברור, היפוך אותיות, קשיי ביטוי בכתב וכד'
  • קשיי קריאה – קושי ללמוד את האלף-בית, קריאה ברמה נמוכה יחסית לבני גילו וכד'
  • קשיי הבעה בעל פה, אוצר מילים דל, קשיי תחביר וכד'
  • בעיות בתפיסה מילולית, קושי לעבד מידע
  • חשבון – קושי ברכישת פעולות חשבון, פתרון בעיות מילוליות, הבנה מתמטית דלה ועוד
  • קשיי זיכרון
  • קשיי ריכוז בכיתה, חוסר נכונות ללמוד, חוסר תשומת לב לפרטים
  • קשיי התארגנות, סרבול, איטיות בביצוע מטלות, קושי בלמידה עצמית
  • מיומנויות חברתיות דלות

איך מתבצע אבחון לקויות למידה?

על מנת לאבחן לקויות למידה נעזרים בכלי אבחון כגון: אבחון דידקטי – בוחן יכולות קוגניטיביות ותהליכי חשיבה. האבחון כולל בדיקת זיכרון, כתיבה, קריאה, חשבון, תפיסה ועוד. האבחון הדידקטי נמשך בין 4 ל-6 שעות. אבחון פסיכולוגי – מטרתו היא לבחון את עולמו הרגשי והנפשי של הנבדק ואת השפעתם על יכולות הלמידה. נחוץ במיוחד כאשר יש חשד כי הקושי בלמידה לאו דווקא נובע מקיומה של לקות למידה אלא מסיבות אחרות. נהוג לערוך אבחון פסיכולוגי גם כדי לשלול גורמים אחרים. אבחון הפרעת קשב וריכוז – לא אחת, חשד ללקות למידה מתברר כהפרעת קשב וריכוז ולכן אם אכן יש סברה כי קשיי הלמיד הנובעים מקשיי קשב וריכוז ניתן לערוך גם מבדק זה. אין כל צורך מיוחד להתכונן לקראת האבחון, המבחנים אינם בוחנים ידע דווקא כך שאין דרך 'ללמוד למבחן'. מומלץ להגיע למבחן אחרי שנת לילה טובה ולא על קיבה ריקה. התהליך הכולל של אבחון לקויות למידה ימשך מספק פגישות כאשר כל פגיעה נערכת בין שעתיים ל-6 שעות.

כותב המאמר: אורית הרפז

בעלת תואר שני ב-'אבחון לקויות למידה' מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.

חייגו עכשיו