בעלת תואר שני ב-'אבחון לקויות למידה' מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.
אבחון דידקטי-מטרה ותהליךמהי מטרת האבחון הדידקטי ומה קורה בתהליך של האבחון? כמה תשובות לשאלות חשובות מאוד במאמר אחד.
מטרת האבחון הדידקטי היא בראש ובראשונה לבדוק אם לנבדק יש לקות למידה שמקשה עליו בלימודים. במידה ולא ניגשים לאבחון דידקטי ולתלמיד יש לקות למידה היא עלולה להזיק לו לא רק בהישגים הילמודיים אלא גם בהתנהגות שלו שעלולה להפוך לשלילית מהסיבה שהציפיות ממנו גבוהות והוא לא מצליח לעמוד בהן למרות שהוא משתדל. האבחון הדידקטי יעזור להורים ולצוות החינוכי להבין איפה הקשיים של התלמיד במידה ויש ולאחר מכן יהיה יותר פשוט להתוות תכנית מתאימה כדי הוא יוכל להביע את הידע שהוא צבר במהלך השנה בדרכים חלופיות. בדרך כלל מדובר בקשיים בעיבוד השפה, בתהליכי הזיכרון, בתהליכים המוטוריים ותהליכי תפיסה.
השלבים בתהליך האבחון
ברוב המקרים, הנבדק הוא ילד או נער שהתחיל את הלימודים שלו בבית הספר או בתיכון. במקרים כאלו, ההורים והצוות החינוכי יקחו חלק בתהליך בשלב הראשון בו המאבחן אוסף מידע אודות התלמיד והסיבות בגינן הוא הופנה לאבחון. המאבחן יפנה לבית הספר, יקח מהם נותנים על ההישגים שלו בבית הספר מבחינת הלימודים ועל ההתמודדות שלו בבית הספר עם הקשיים הללו, בנוסף הוא יברר על המצב המשפחתי של הילד וכל נתון אחר שיעזור לו לקבל תמונת מצב רחבה יותר לגבי הנבדק. לאחר שלמאבחן יש תמונת מצב רחבה הוא ידע האם קיים צורך להתאים את האבחון לצרכיו של הילד ואם כן, אילו שינויים ועל אלו דברים לשים את הדגש.
האבחון הדידקטי כולל בתוכו מס' היבטים:
- אבחון מיומנויות למידה – הנבדק ייבחן ביכולות הקריאה והכתיבה שלו. בנוסף, ייבדקו יכולותיו של הנבדק בחשבון ובמתמטיקה, כמובן בהתאם לרמה המתאימה לו בהתאם לגילו.
- אבחון תהליכים קוגניטיביים – בחלק זה ייבדקו היכולות הקוגניטיביות של הנבדק הכוללות תפקודי זיכרון, יכולות הארגון של הנבדק, תפיסה חזותית ושמיעתית.
- אבחון יכולת שכלית.
- אבחון התנהגות – בכל התהליך עצמו לא מסתכלים רק על התוצאה אלא על התהליך עצמו ועל הדרכים של התלמיד להתמודד. המאבחן ישקיף על ההתנהגות של הנבדק ולעתים ימליץ לבצע אבחון פסיכודידקטי כשהאבחון הדידקטי לא מספיק כדי להבין את הקשיים מכיוון שמדובר בקשיים ריגשיים, חברתיים ונפשיים.
אבחון דידקטי-מטרה ותהליךצרו איתנו קשר:מהי מטרת האבחון הדידקטי ומה קורה בתהליך של האבחון? כמה תשובות לשאלות חשובות מאוד במאמר אחד.
מטרת האבחון הדידקטי היא בראש ובראשונה לבדוק אם לנבדק יש לקות למידה שמקשה עליו בלימודים. במידה ולא ניגשים לאבחון דידקטי ולתלמיד יש לקות למידה היא עלולה להזיק לו לא רק בהישגים הילמודיים אלא גם בהתנהגות שלו שעלולה להפוך לשלילית מהסיבה שהציפיות ממנו גבוהות והוא לא מצליח לעמוד בהן למרות שהוא משתדל. האבחון הדידקטי יעזור להורים ולצוות החינוכי להבין איפה הקשיים של התלמיד במידה ויש ולאחר מכן יהיה יותר פשוט להתוות תכנית מתאימה כדי הוא יוכל להביע את הידע שהוא צבר במהלך השנה בדרכים חלופיות. בדרך כלל מדובר בקשיים בעיבוד השפה, בתהליכי הזיכרון, בתהליכים המוטוריים ותהליכי תפיסה.
השלבים בתהליך האבחון
ברוב המקרים, הנבדק הוא ילד או נער שהתחיל את הלימודים שלו בבית הספר או בתיכון. במקרים כאלו, ההורים והצוות החינוכי יקחו חלק בתהליך בשלב הראשון בו המאבחן אוסף מידע אודות התלמיד והסיבות בגינן הוא הופנה לאבחון. המאבחן יפנה לבית הספר, יקח מהם נותנים על ההישגים שלו בבית הספר מבחינת הלימודים ועל ההתמודדות שלו בבית הספר עם הקשיים הללו, בנוסף הוא יברר על המצב המשפחתי של הילד וכל נתון אחר שיעזור לו לקבל תמונת מצב רחבה יותר לגבי הנבדק. לאחר שלמאבחן יש תמונת מצב רחבה הוא ידע האם קיים צורך להתאים את האבחון לצרכיו של הילד ואם כן, אילו שינויים ועל אלו דברים לשים את הדגש.
האבחון הדידקטי כולל בתוכו מס' היבטים:
- אבחון מיומנויות למידה – הנבדק ייבחן ביכולות הקריאה והכתיבה שלו. בנוסף, ייבדקו יכולותיו של הנבדק בחשבון ובמתמטיקה, כמובן בהתאם לרמה המתאימה לו בהתאם לגילו.
- אבחון תהליכים קוגניטיביים – בחלק זה ייבדקו היכולות הקוגניטיביות של הנבדק הכוללות תפקודי זיכרון, יכולות הארגון של הנבדק, תפיסה חזותית ושמיעתית.
- אבחון יכולת שכלית.
- אבחון התנהגות – בכל התהליך עצמו לא מסתכלים רק על התוצאה אלא על התהליך עצמו ועל הדרכים של התלמיד להתמודד. המאבחן ישקיף על ההתנהגות של הנבדק ולעתים ימליץ לבצע אבחון פסיכודידקטי כשהאבחון הדידקטי לא מספיק כדי להבין את הקשיים מכיוון שמדובר בקשיים ריגשיים, חברתיים ונפשיים.