אבחון פסיכודידקטי המדריך המלא המעודכן!

דף זה יעזור לכם להבין מהו אבחון פסיכודידקטי , למי הוא מתאים, מתי צריך לשלוח את הילד שלכם לאבחון זה, מהו תהליך האבחון הפסיכודידקטי ולמי לפנות כדי לבצע את האבחון.

כיום כבר ברור וידוע שכל אדם הוא עולם ומלואו ולכל אחת ואחד מאתנו מאפיינים ייחודיים העשויים להשפיע, בין היתר, על הדרך בה אנו קולטים ומעבדים מידע.

תוחלת החיים הממוצעת של האדם עומדת על כ – 82 שנים, במהלכם, ובמיוחד בשנים הראשונות, אנחנו נדרשים לקלוט כמות עצומה של מידע. בגילאים הרכים אנחנו מתחילים להפעיל יכולות מנטאליות שונות, ללמוד לדבר, לכתוב, לקרוא, לבצע פעולות בחשבון, בהמשך אנחנו לומדים לטובת רכישת קריירה, מתמחים בתחביבים שונים, ועוד ועוד. אנחנו נדרשים להתקדם ולהתפתח, לרכוש מיומנויות, כישורים וידע. השאיפה להפיק את המיטב מן הזמן שניתן לנו על פני האדמה מאחדת את כולנו.

בדרך להגשמה עצמית אנו מתמודדים עם מגוון אתגרים, איש על פי דרכו. השקעה ברכישת כלים שימושיים, אקדמיים ומעשיים כאחד, היא ברוב המקרים תנאי הכרחי להצלחה. לעיתים קרובות סיוע קל מן הרוצים בטובתנו בכוחו לחולל שינוי משמעותי בחיינו, פשוט משום שתמיכה כזו מאפשרת לנו לכוון טוב יותר את צעדינו. אבחון פסיכודידקטי הוא סוג של סיוע כזה.

האבחון הפסיכודידקטי הוא אבחון מקיף אשר כולל בתוכו גם את האבחון הדידקטי וגם אבחון פסיכולוגי.
אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון אשר מטרתו לבחון את קשיי הלמידה של הנבדק ולהבין את הקשר שלהם למצבו הנפשי. האבחון בודק את היכולות הקוגניטיביות של הנבדק בנוסף להיבטים הנפשיים והרגשיים אשר יכולים להשפיע על יכולות אלו ועל תפקודו של הנבדק בגן, בבית הספר, באוניברסיטה בעבודה ובכלל בחיים. האבחון מתייחס באופן כללי לשני תחומים עיקריים:

  • התחום הדידקטי

    • השכלי-קוגניטיבי אשר כולל בתוכו מגוון רחב של דברים הנבדקים וביניהם: תפקוד השפה, יכולות כתיבה, קריאה, זיכרון, קשב, ריכוז ועוד…
  • התחום הפסיכולוגי

    • והרגשי אשר בו מבצעים הערכה של הקשיים החברתיים, התפיסה העצמית ותפיסת המציאות של הנבדק. חלק זה הוא מיוחד באבחון הפסיכודידקטי אשר נקרא גם "אבחון משולב" ועל פי מומחים הוא עוזר להבין את מצבו של הנבדק טוב יותר במקרים בהם בעיות רגשיות ונפשיות הן אלו אשר משפיעות על תפקודו.

האבחון הפסיכודידקטי הוא אבחון חשוב אשר יכול להשפיע רבות על חייו של נבדק. באמצעות אבחון יכול תלמיד לדעת מה הקשיים שלו, כיצד להתגבר עליהם ואיך לשפר את חייו. בנוסף, מבחינה נפשית, האבחון עוזר להבין את המצב ובכך למנוע תסכול רב או דימוי עצמי נמוך ואף קשיים נפשיים אחרים שיכולים להיגרם כתוצאה מכשלונות רבים או חוסר הבנה של האדם אודות מצבו.

דידקטיקה (מיוונית) היא "להורות" או "ללמד", רובנו מכירים את המילה "אוטודידקט" (אדם לו נטייה ויכולת לרכוש ידע רב בעצמו, ללא מורים או הדרכה מקצועית). במהלך חיינו, מגיל מוקדם מאוד, אנו לומדים במסגרות שונות. שיטות ההוראה במסגרות אלו מתאימות מאוד לחלק מאתנו אבל, במקרים רבים, ופחות לאחרים. מסיבה זו לעיתים קרובות קורה שנדרשות "התאמות" כדי להבטיח שכל אחת ואחד יוכלו להפיק את המרב מן הזמן המושקע בלמידה במסגרת (גן, בית ספר, קורסים והכשרות למיניהן, אקדמיה, ועוד). אבחון פסיכודידקטי נועד לבדוק האם נחוצות התאמות כאלה, ואם כן אלו התאמות כדאי לבצע.

כאמור, דידקטיקה עוסקת בכישורי למידה (איך אדם לומד, איזו שיטות מתאימות לו, וכד'), אבל אבחון פסיכודידקטי, כפי שמשתמע משמו, אינו עוסק בדידקטיקה לבדה אלא גם בפן הרגשי, הפסיכולוגי (מכאן ה"פסיכו", במילה "פסיכודידקטי").

כדאי לדעת שניתן לבצע אבחון דידקטי (להבדיל מאבחון "פסיכודידקטי"), אבחון העוסק בכישורי למידה בלבד (וכלל לא בפן הרגשי, פסיכולוגי). אבל, לעיתים קרובות יש יסוד להניח שלא רק אופיים של כישורי הלמידה של אדם גורמים לכך שכדאי לבצע התאמות עבורו אלא גם מצבו הפסיכולוגי, רגשי, נפשי. במקרים כאלה מומלץ, אפילו חשוב, לבצע אבחון משולב, אבחון דידקטי בד בבד עם אבחון פסיכולוגי, ובשתי מילים "אבחון פסיכודידקטי".
לפניכם סקירה מקיפה אודות האבחון, כיצד הוא מתבצע, מתי יש בו צורך, האם בכוחו לסייע גם למבוגרים או רק לילדים, מי מבצעים אותו, למה חשוב שלא יהיה ניסיון לנצל אבחון פסיכודידקטי כדי להשיג הקלות שתאפשרנה התאמה של סביבת המבחן ליכולותיו של הנבחן לטובת מיצוי הפוטנציאל שלו, ומכאן – השגת ציונים טובים יותר במבחנים.

מה זה אבחון פסיכודידקטי?

כאמור, הערכה פסיכודידקטית (שם נוסף ל-"אבחון פסיכודידקטי"), היא הערכה משולבת של כישורי הלימוד והפן הרגשי, פסיכולוגי. כדאי לדעת שאבחונים כאלה הם כלי חדש יחסית, הוא גם מורכב ולכן יש גישות ותיאוריות שונות הנוגעות לדרכים הנכונות לבצע אותו.
על אף הגישות השונות לביצוע אבחון פסיכודידקטי, כאמור, באופן כללי ניתן לומר שבכל המכונים בהם מבוצעים אבחונים פסיכודידקטיים פועלים בדרך דומה: האבחון מבוצע על ידי גורמים בעלי רקע בהוראה (החלק הדידקטי באבחון הפסיכודידקטי), וגורמים בעלי רקע בפסיכולוגיה. ניתן לבצע את האבחון בצוות או על ידי אדם בודד בעל הכישורים הכפולים הנחוצים.
במקרה של ביצוע בצוות חשובה העבודה המתואמת והמסקנות (המתוארות בדו"ח המופק בתום האבחון) ינוסחו בצוותא – אם כי בדרך כלל אחד המאבחנים נחשב למוביל הצוות והוא, בסופו של דבר מפיק את הדוח, מוסר אותו למאובחן (או להורים, כאשר מדובר באבחון פסיכודידקטי לילד), מסביר את משמעויותיו ואף פועל כדי לקדם יישום המלצות שבכוחן לסייע למאובחן.

תהליך האבחון מתחיל בשיחה מקדימה בה משתתפים הגורמים הרלוונטיים: מאבחן (או צוות), ההורים (במקרה של אבחון פסיכודידקטי לילד), והאדם לו יבוצע האבחון (במקרה של אבחון לבגיר). בשיחה זו ייאסף מידע אשר ישמש רקע לאבחון. לעיתים ימסרו עדויות מגורמים שלא ישתתפו בשיחה בעצמם, כמו מורים מבית הספר, פסיכולוג מטפל, אפילו מסמכים רפואיים, ועוד.
בהמשך המאובחן יבצע סדרה של "מטלות" שמטרתן בחינת האופן בו הוא לומד. הפן הרגשי יאובחן באמצעות כלים מתחום הפסיכולוגיה (למשל, מבחן רורשך הידוע, בו הנבחן מתבקש לתאר מה עולה בדמיונו כאשר הוא מביט על סדרה של כתמי דיו שנוצרו אקראית).
בשלב האחרון יבוצע סיכום, המסקנות ינוסחו בכתב ויוסברו לגורמים הרלוונטיים (במקרה של אבחון פסיכודידקטי לילד, אלה יהיו ההורים). בעזרת הדו"ח ניתן יהיה לבצע התאמות שיסייעו למאובחן בתהליכי למידה.

למי מתאים האבחון ומתי יש בו צורך?

הורים רבים פונים למכון אבחון על מנת לבצע אבחון פסיכודידקטי בדרך כלל לאחר שעולים סימנים לקשיי למידה. הפניה לאבחון פסיכודידקטי יכולה להיות ביוזמת ההורים או בהצעת הצוות החינוכי במוסד בו לומד הילד. במקרים רבים לא ישימו לב ללקויות למידה אצל הילד בתקופת הגן, אך כאשר מתחילים הלימודים והילד מתחיל לרכוש מיומנויות חדשות כגון קריאה וכתיבה, מתגלים קשיים חריגים בין הילד לבין בני גילו. סימנים אלו בולטים מאוד בשנים הראשונות של בית הספר היסודי ומצריכים בדיקה. קשיים אלו יכולים להצביע על לקויות למידה ובדרך כלל ההמלצה היא לגשת לאבחון דידקטי, ובמידת הצורך על פי המלצת מכון האבחון, יש לבצע אבחון פסיכודידקטי.

חשוב להבין שעולם לקויות הלמידה הוא מורכב מאוד ויש סוגים רבים של לקויות למידה. על כן במידה והתגלו קשיים בלמידה יכולות להיות סיבות רבות לכך. לקויות הלמידה הנפוצות ביותר הן דיסלקציההפרעת קשב וריכוז ולקויות נוספות, אך ישנן לקויות למידה נוספות ורבות שיכולות להשפיע על הלוקים בהם בדרכים שונות. האבחון הפסיכודידקטי והאבחון הדידקטי עוזרים להכווין את הנבדק ואת ההורים שלו (במידה והוא תלמיד) בקשיי הילד ובמתן המלצות להתמודדות עם קשיים אלו.

אבחון פסיכודידקטי לילדים

אבחון פסיכודידקטי יכול להתבצע בכל גיל החל מגילאי 6-8, אם כי רוב הניגשים לאבחון פסיכודידקטי הם ילדים בתקופת בית הספר היסודי, או תלמידים לקראת בגרויות אשר צריכים הקלות והתאמות במבחנים. לקויות הלמידה לא חולפות וגם מבוגרים סובלים מהם בשלבים המאוחרים יותר של החיים. לכן, טבעי שסטודנטים ואנשים מבוגרים יותר ניגשים לאבחונים על מנת לשפר את מצבם במגוון תחומי החיים.

כיצד אבחון פסיכודידקטי מגביר את הביטחון העצמי של הילד?

חשוב לדעת כי כאשר התלמיד נהנה תכנית לימודים מתאימה, משפיע הדבר במידה רבה על ביטחונו העצמי. היות ובאופן כזה הוא מתחיל פתאום להבין את החומרים הנלמדים, הוא קולט על מה מדובר והוא גם מצליח לענות תשובות נכונות במבחנים. ברור כי כך הדימוי העצמי שלו מתחזק ומתעצם והוא מתחיל לחוש כשווה בין שווים. אין ספק כי מדובר בתרומה מהותית לביטחונו העצמי של התלמיד שנהנה לחוש כמו כולם.

הילד שעד כה סבל מתסכולים קשים בגלל חוסר ההצלחה שלו מתחיל לגלות את טעם ההצלחה הערב. אין ספק כי מדובר בהישג שהוא חשוב מכל ורק עבור זה שווה להשקיע ולאבחן את התלמיד. באופן כזה מסייעים לתלמיד מכל הבחינות כאשר הוא מתחיל להצליח וההצלחה שמגבירה את ביטחונו העצמי, גורמת לכך שהוא מצליח עוד יותר והמעגל הופך למעגל קסמים כי התלמיד לומד שהוא לא כל כך נחשל כפי שהוא חשב עד היום והוא מסוגל להגיע להישגים גבוהים בכל התחומים, כאשר תכנית הלימודים מתאימה לו.

אבחון פסיכודידקטי למבוגרים

אבחון פסיכודידקטי למבוגרים הוא הערכה מקיפה של היכולות האינטלקטואליות, הדידקטיות והרגשיות של אדם מעל גיל 18. האבחון נועד לזהות קשיים לימודיים שעשויים להשפיע על התפקוד היומיומי של המבוגר, כגון לקויות למידה, קשיי קשב וריכוז ובעיות רגשיות.

האבחון מורכב ממספר מבחנים, אשר נערכים על ידי צוות מקצועי הכולל פסיכולוג דידקטי, פסיכולוג קליני ועובד סוציאלי. המבחנים נוגעים בתחומים הבאים:

  • יכולות אינטלקטואליות: מבחני משכל, מבחני זיכרון וחשיבה
  • יכולות דידקטיות: מבחני קריאה, כתיבה, חשבון, שפה ותפיסה
  • יכולות רגשיות: שאלונים וראיונות

תוצאות האבחון משמשות לצורך הגדרת ההתמודדויות של המבוגר, מתן המלצות לטיפול וסיוע בהתמודדות עם קשיים לימודיים.

בין הגורמים שעשויים להוביל למבוגר לפנות לאבחון פסיכודידקטי ניתן למנות:

  • קשיים בלימודים, כגון ציונים נמוכים, חוסר מוטיבציה ללמוד או קושי להשלים מטלות
  • קשיים בתפקוד היומיומי, כגון קושי בקריאה, כתיבה או הבנה של טקסטים
  • בעיות רגשיות, כגון חרדה, דימוי עצמי נמוך או תסכול

אבחון פסיכודידקטי למבוגרים יכול לסייע לאנשים רבים לשפר את איכות חייהם, על ידי מתן הבנה טובה יותר של היכולות והקשיים שלהם, וקבלת סיוע מותאם אישית.

אבחון פסיכודידקטי לילד

כלים נפוצים המשמשים במהלך ביצוע אבחון פסיכודידקטי

כאמור, אין סט אחיד של כלים המשמשים בכל המכונים בהם מבוצעים אבחונים פסיכודידקטיים. אולם, מן הסתם, קיים מעין "ארגז כלים" ממנו הגורמים המקצועיים יכולים לבחור במה להיעזר.
כך למשל, בחלק הדידקטי של האבחון הפסיכודידקטי, ייעשה ברוב המקרים שימוש בסוג כזה או אחר של מבדקי אינטליגנציה (המכונים גם מבחני IQ), מבדקים אורתוגרפיים (הבודקים את הכתיבה, בפן הטכני, הנוגע לכתב היד עצמו, וגם את האופן בו המאובחן נעזר בכתב כדי להתבטא). מבדקים נוספים בוחנים מנגנונים קוגנטיביים (הכרתיים, או תודעתיים) ככל שאלה נוגעים לשימוש בשפה (כולל בקריאה), ומבחנים נוספים בתחומים כמו אוצר מילים, הבנת הנקרא והנשמע, תפיסות וזיכרון חזותיים, תפקודי קשב וריכוז, כישורי ארגון, למידה מטעויות ועוד.

מבחינת האבחון הרגשי – פסיכולוגי, תבוצע הערכה של מצבו הרגשי של הנבדק, זו תיעשה באמצעות שיחה ואיסוף מידע רלוונטי (למשל ההורים וגורמים נוספים יכולים לספר על דפוסי התנהגות וכד') על ידי פסיכולוג בעל הכשרה ייחודית.
ישנם גם כלים נוירופסיכולוגיים, הבודקים רגישויות שונות של מערכת העצבים וכיצד הן משפיעות על המצב הרגשי או על היכולות המנטאליות והתפקוד בסביבת הלימוד.

גם רמת האינטליגנציה מוערכת, כאמור, במהלך האבחון. אינטליגנציה גבוהה נחשבת יתרון, אבל חשוב לדעת שאינטליגנציה אינה הגורם היחיד המשפיע על היכולת ללמוד, להתקדם, לרכוש ידע ומיומנויות וכד'. עם זאת כדאי מאוד לברר מה גובה האינטליגנציה הטבעית של המאובחן. בירור כזה מבוצע באמצעות מבחני IQ, הערכות תפקוד אינטלקטואלי, הערכה של יכולות קוגניטיביות, ועוד.

לאורך כל תהליך האבחון יש לזכור את המטרות שלשמן הוא מבוצע: ראשית, האבחון הפסיכודידקטי נועד כדי להפיק תמונה המתארת את כישורי הלמידה האופייניים למאובחן, במקביל להבנת המצב הרגשי והאופן בו הוא משפיע על היכולת ללמוד. לאחר ששלב זה בוצע המטרה הבאה היא הסקת מסקנות אופרטיביות אשר תשמשנה כדי לסייע לגורמים רלוונטיים (סגל מוסד לימודי למשל, בבית הספר, בגן, באקדמיה, ההורים, ועוד) לבצע התאמות בשיטות המשמשות להוראה כדי להבטיח שהמאובחן יוכל להפיק את המרב מן הזמן אותו הוא מבלה בין כתלי המוסד הלימודי, כמו גם כאשר הוא לומד בעצמו (בגפו או בחברותא).

כדי להשיג את המטרה הראשונה יש להיעזר בצורה יעילה בכלים מאותו ארגז כלים שתואר. שימוש כזה יכולים לעשות רק בעלי מקצוע שיש להם את הידע והניסיון הנחוצים. כך למשל באבחון פסיכודידקטי עוסקים בעיקר פסיכולוגים בעלי הכשרה בתחום האבחון הפסיכודידקטי, בשיתוף עם אנשי צוות בעלי הכשרות משלימות, כמו אנשים מתחום ההוראה (כגון בעלי תארים אקדמיים בחינוך והוראה, בדרך כלל תואר ראשון ושני, רצוי בעלי ניסיון מעשי כאנשי סגל במוסדות חינוך), ומאבחנים דידקטיים מדופלמים.

כדי להשיג את המטרה השנייה יש לסכם את התוצאות שהתקבלו במהלך האבחון, להפיק מהן מסקנות אופרטיביות ולדאוג שאלה ייושמו בפועל. על הצוות המאבחן לערוך דו"ח מסודר ובהיר המנוסח באופן שכל גורם רלוונטי יוכל להבין, כמו גם להסביר את ממצאי האבחון בעל פה, בשיחה פנים אל פנים, להורים (במקרה של אבחון לילד), או למאובחן עצמו (במקרה של אבחון לאדם בוגר).

אבחון פסיכודידקטי לנערים

מי עשוי להפיק תועלת מאבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי מבוצע בדרך כלל החל מגיל 5, כשהממוצע לגיל המינימאלי לאבחון עומד על גילאי בית הספר היסודי, ונדיר (אך קורה) שאבחון דידקטי או פסיכודידקטי מבוצע בגילאי הגן.

מבחנים פסיכודידקטיים בהחלט מוצעים גם למבוגרים, למשל לסטודנטים, לאנשי קריירה הנדרשים לתהליכי למידה אינטנסיביים, או אפילו לאנשים בעשורים מתקדמים יותר אשר מעוניינים בכך, מסיבות שונות.
במקרה של אבחון פסיכודידקטי בילדים, נדרשת יכולת שיתוף פעולה מינימלית מהילד: הוא צריך להיות בוגר מספיק כדי לבצע את המטלות במהלך המבדק. מכיוון שחלק גדול מן המבדק עוסק בפן הדידקטי ילדים מאובחנים לאחר שכבר יש להם רקע נרחב מספיק בלמידה (קורה שילדים מאובחנים כבר בגילאי גן אולם על פי רוב אבחונים פסיכודידקטיים לילדים מבוצעים בגילאים מתקדמים יותר, בכיתות נמוכות בבית ספר יסודי, בהמשך, בחטיבת הביניים, עם ההגעה לתיכון, ובמהלך התיכון).
אבחון פסיכודידקטי מבוצע כאמור גם לבני נוער (כאמור, בגילאי חטיבת ביניים – תיכון), לחיילים, לסטודנטים וגם לאנשים בוגרים, בכל גיל, הכול לפי הנסיבות.

אחת המטרות של האבחון היא זיהוי לקויות למידה. המילה "לקויות" היא מטעה מפני שאין מדובר ב"ליקוי" אלא במאפיינים ייחודיים של דרכי רכישת ידע.
כך למשל אנו מכירים מצב המכונה "הפרעת קשב וריכוז", כאילו שאצל מי שלוקים בה קיים איזה פגם המונע מהם לשבת בשקט ולהתרכז בנושא מסוים לאורך זמן. למעשה ברוב המקרים אנשים בעלי הפרעת קשב וריכוז הם ילדים, בני נוער ומבוגרים נמרצים ובעלי טמפרמנט, לעיתים קרובות הם יצירתיים באופן יוצא דופן ומסוגלים להפיק תועלת רבה מתהליך של למידה הנערך על פי יכולותיהם (כך על פי מחקרים). כלומר, אדם עם הפרעת קשב וריכוז יכול ללמוד היטב – אם רק יאפשרו לו תנאים מתאימים, למשל למידה תוך כדי תנועה ולאו דווקא בישיבה אל מול שולחן. אפשרות נוספת היא ללמוד כמה נושאים במקביל, לעבור מאחד לשני, להפסיק ולהתחיל מחדש לעיתים תכופות וכד'.

בעוד אבחון פסיכודידקטי מבוצע באופן שוטף לילדים בגילאי בית הספר היסודי ולבני נוער לקראת בחינות הבגרות, חשוב להבין שאבחון פסיכודידקטי יכול לסייע רבות גם למבוגרים. אין מדובר רק בסטודנטים (אם כי אוכלוסייה זו בהחלט מהווה חלק משמעותי בקהל הפוקד את מכוני האבחון) אלא גם בכל מי שמעוניין לברר יותר לעומק כיצד הוא לומד, איך יוכל ללמוד טוב יותר, להבין את ההשפעה של המצב הרגשי על דפוסי הלמידה והיכולת להמשיך לרכוש ידע וכישורים, תהליך שאינו מסתיים בגיל מוגדר כלשהו.

הזכרנו את המונח לקויות למידה, אמנם המונח "ליקוי" הוא מטעה בהקשר של לקויות למידה אולם מכיוון שכבר בוצע מחקר נרחב ונצבר ניסיון רב בביצוע התאמות לשיטות לימוד במצבים שונים המכונים לקות למידה, אין סיבה לא לנצל זאת במהלך ביצוע אבחון פסיכודידקטי. לכן, חלק משמעותי באבחון הוא בירור קיומן של לקויות למידה (למשל הפרעת קשב וריכוז, דיסלקציה, דיסקלקוליה, ועוד). מרגע שזוהו לקויות כאלה ניתן לבצע התאמות שכבר ידועות ככאלה המסייעות למי שאצלם קיימת אותה לקות.

בשל ההתפתחות הניכרת של שיטות ההוראה בשנים האחרונות, ניתן להציע לסובלים מלקויות למידה מסגרת של תמיכה שתתאים לתוצאות האבחון הדידקטי או הפסיכודידקטי באופן שיאפשר להם למצות את הפוטנציאל שלנם, להצטיין, להזין את הביטחון העצמי ולנהל חיים משביעי רצון, כתלמידים בילדותם כמו גם כסטודנטים וכבעלי קריירה בעתיד. המתמודדים עם לקויות למידה מוצאים את עצמם מול אתגרים משמעותיים כאשר הם נדרשים ללמוד באותן דרכים קונבנציונאליות אשר אינן מתאימות להם.

באמצעות אבחון פסיכודידקטי ניתן להפיק מסקנות אופרטיביות אשר תשמשנה לביצוע מהלכים שיסייעו בהתמודדות עם האתגרים הללו. כך למשל אם מתברר שילד לוקה בהפרעת קשב וריכוז ניתן להיעזר בתרופות יעילות, אולם חשוב להדגיש שיש גם דרכים אחרות העשויות להיות יעילות לא פחות. מובן שאין כל פסול בשימוש בתרופות ובלבד שאין להן תופעות לוואי שהנזק אשר לו הן גורמות גדול מן התועלת שניתן להפיק באמצעות השימוש בהן.

נוסחה מוכרת לאושר בחיים היא לשלב עבודה בתחום המעניין אותנו וגורם לנו סיפוק עם חיים פרטיים שגם הם מלאי סיפוק ועניין. בתוכנית הטלוויזיה "איך להיות מאושר ב-6 שלבים" פרופסור יורם ארבל ומיקי רוזנטל ניסחו משפט קולע ליצירת השילוב שתואר, כך הם מסרו, בתמצות נמרץ, את מסקנותיהם – "אהוב את העבודה ועבוד על האהבה". אבחון פסיכודידקטי יכול, באופן עקיף, לסייע גם בחלק של "לעבוד על האהבה" אולם באופן ישיר הרבה יותר ניתן להיעזר באבחון דידקטי כדי "לאהוב את העבודה". כדי לאהוב את העבודה בה אנו עוסקים יש לפתח קריירה. פיתוח קריירה פירושו, בעיקר, בחירה מוצלחת של תחום העיסוק, ואבחון פסיכודידקטי מסייע מאוד בביצוע בחירה כזו. לא פעם אנשים מבוגרים, שכבר עוסקים באופן מקצועי בתחום מסוים, בוחרים להחליף מקצוע בעקבות אבחון פסיכודידקטי. בני נוער, סטודנטים, אנשים בוגרים בשנות העשרים והשלושים המוקדמות, יכולים להיעזר באבחון פסיכודידקטי כדי להחליט כיצד להתחיל את המסע שלהם מבחינת עיסוק מקצועי.

אבחון פסיכודידקטי לנער

שירותי אבחון פסיכודידקטי

ככל שאבחונים פסיכודידקטיים הופכים יעילים יותר כך גובר הביקוש עבורם. עם הביקוש גדל גם ההיצע של מכונים המציעים שירות של אבחונים מסוגים שונים, אבחון דידקטי, אבחון פסיכודידקטי ועוד. מטבע הדברים ישנם מרכזים איכותיים יותר ופחות, חשוב לבחור מכון מוכר, שם האבחונים מבוצעים באופן מקצועי על ידי מאבחנים מנוסים. מכיוון שתהליך האבחון עשוי לדרוש כמה פגישות (במיוחד אצל ילדים שמתקשים לשתף פעולה לפרקי זמן ארוכים בבת אחת), יש לקחת בחשבון נוחות ההגעה, מפני שתהליך אבחון פסיכודידקטי מבוצע בדרך כלל על פני מספר פגישות ולאורך זמן.

מאבחנים פסיכודידקטיים איכותיים יודעים לנהוג באחריות ולמלא את התפקיד החשוב שנמסר לידיהם באופן שייטיב עם המאובחן במידה הרבה ביותר האפשרית. זה המקום לציין שישנם מקרים בהם המאובחנים (או, ליתר דיוק, ברוב המקרים הורים של ילדים המגיעים לאבחון) מעוניינים שבתום התהליך יתקבלו המלצות להתאמות שבכוחן להקל על הילד להשיג ציונים טובים. חשוב לדעת שביצוע התאמות שאינן נדרשות, רק כדי שיהיה קל יותר להשיג ציונים טובים יותר במבחנים עלול לגרום נזק (עליו נפרט בהמשך). לכן, במכונים איכותיים יקפידו לא לתת יד לניסיונות כאלה, האבחון יבוצע בצורה מהימנה וההמלצות שיינתנו בדו"ח תהיינה ענייניות ומתוכננות כך שיביאו ליישום התאמות שאכן נחוצות למאובחן ולא כאלה שהסיבה היחידה לחפוץ בהן היא השגת ציונים טובים ביתר קלות.

מי רשאי לבצע אבחון פסיכודידקטי?

בניגוד לאבחון דידקטי אשר אותו מבצע מאבחן דידקטי מוסמך, עריכת אבחון פסיכודידקטי ניתן לבצע רק על ידי פסיכולוג. הפסיכולוג צריך להיות מומחה ובעל הסמכה לבצע אבחונים דידקטיים, מה שאומר שלא כל פסיכולוג יכול לבצע את האבחון. עם זאת, ניתן לבצע אבחון פסיכודידקטי על ידי פסיכולוג שאינו מתמחה באבחון דידקטי באמצעות השתתפות של מאבחן נוסף אשר בסופו של התהליך הם יגיעו למסקנות ולהערכות המתאימות ביחד.

כיצד מתבצע האבחון?

האבחון הדידקטי כולל בתוכו את השלבים הבאים

  • קבלת החומרים מההורים ומהצוות החינוכי בבית הספר
  • שיחה של המאבחן עם ההורים והתלמיד
  • מילוי שאלונים
  • אבחון דידקטי
  • אבחון פסיכולוגי

האבחון הפסיכודידקטי אורך כ – 6 שעות ולעתים אף יותר. האבחון ייערך בסדרה של כמה מפגשים בהתאם ליכולותיו של הנבדק לבצע פגישות ארוכות. לאחר השלבים האחרונים של האבחון יבצע הפסיכולוג שניהל את תהליך האבחון הערכה של מצבו של הנבדק על פי הממצאים, או במידה והוא עובד עם מאבחן הם יבצעו את תהליך הזה ביחד כדי להסיק מסקנות מדויקות יותר בתחום הפסיכולוגי ובתחום הדידקטי. בפגישה האחרונה יפרסו בפני ההורים מסקנות האבחון והמלצות ליישום על ידי ההורים וגם על ידי הצוות החינוכי. ההמלצות הניתנות לצוות החינוכי מאושרות על ידי משרד החינוך ובהתאם להמלצות, בין היתר, יינתנו לתלמיד התאמות והקלות בביצוע האבחונים . הקלות אלו כוללות הארכת זמן, בחינה בעל פה ועוד לפי הצורך שעלה באבחון. אלו יעזרו לתלמיד להביע את החומר אשר למד בכיתה בדרכים אשר מתאימות יותר עבורו כדי להתגבר על הקשיים שלו בהבעה בכתב או קשיים אחרים.

אתגרים ומגבלות של אבחון פסיכודידקטי

ביצוע אבחון פסיכודידקטי הוא עניין מורכב. המאובחנים עשויים להיות בעלי רקע שונה מאוד (תרבות, שפה, מגזר, גיל וכד'). המאבחנים מוכרחים לנהוג בהגינות, לעשות כמיטב יכולתם כדי להפיק תוצאות ענייניות ומדויקות מהאבחון ולא להיכשל מבחינה אתית ולהפיק דו"ח הממליץ על התאמות שאינן נחוצות באמת, רק משום שהמאובחנים (או הורי המאובחנים כאשר מדובר במאובחנים ילדים) מעוניינים לקבל המלצות להתאמות, בין אם הן באמת נחוצות ובין אם לא, משיקולים של הענקת יתרון לילד בכך שיהיה לו קל יותר להשיג ציונים טובים במבחנים. לא תמיד קל להקפיד לנהוג בדרך אתית ב-100%, זאת משום שהמאובחנים הם הלקוחות והרי רבים סבורים ש"הלקוח תמיד צודק".

על מנת להבטיח שתהליך האבחון הפסיכודידקטי, או תהליכים אבחוניים אחרים, יהיה מדוייק ויפיק את התועלת לשמה הוא והזמן, חשוב לבחור בצוות מאבחנים פסיכודידקטיים מדופלם, מנוסה, ועתיר הבנה, במכון אבחונים מוכר ובעל מוניטין.

מגמות עתידיות בתחום האבחון הפסיכודידקטי

חשוב לדעת שתחום האבחון הפסיכודידקטי הוא דינמי ומתפתח כל הזמן. לארגז הכלים של המאבחנים נוספים כלים חדשים, כלים אחרים הופכים מיושנים ויעילותם פוחתת. במכונים איכותיים מקפידים להישאר מעודכנים, להשתתף בהשתלמויות (הנערכות, בדרך כלל, במוסדות אקדמיים), בכנסים, ללמוד מעמיתים, להתייעץ ולהתפתח מבחינה מקצועית, על מנת לאפשר לתהליכי האבחון את רמת הדיוק הגבוהה ביותר האפשרית והתוצאות שיפתחו שער לנבדקים, להתאמות למיצוי מלא של הפוטנציאל שלהם, בכל שלבי החיים.

בין הכלים המתקדמים המשולבים כיום בתהליכי אבחון פסיכודידקטיים נזכיר שימוש במדדים נוירו-קוגנטיביים המעידים על אופן התפקוד של מערכת העצבים, ואף הדמיה מוחית, המאפשרת לקבל תמונה אודות האופן בו מרכזים שונים במוח פועלים בעת ביצוע מטלות שונות.

היכן מבצעים אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי ניתן לבצע במכון הישג. למכון הישג סניפים בכל רחבי הארץ והמאבחנים שלנו הם מהמומחים בתחום. ניתן להשאיר אצלנו פניה או להתקשר כדי שנקבע עבורכם תור עם מאבחן באזור מגוריכם. שימו לב שחברים בקופת חולים כללית זכאים אצלנו להנחה מטעם קופת החולים, אך יש לנו מבצעים משתלמים גם לחברים בקופות חולים אחרות. התקשרו לקבלת פרטים נוספים.

אבחון פסיכודידקטי לילדים

ההבדל בין אבחון דידקטי לפסיכודידקטי

הבדל העיקרי בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכודידקטי הוא שהאבחון הדידקטי מתמקד אך ורק ביכולות הלמידה והזיכרון של הנבדק, בעוד שהאבחון הפסיכודידקטי לוקח בחשבון גם גורמים רגשיים, נפשיים ופסיכולוגיים.

להלן טבלה המסבירה את ההבדלים

מאפיין אבחון דידקטי אבחון פסיכודידקטי
מטרה הערכה של יכולות הלמידה והזיכרון הערכה של יכולות הלמידה והזיכרון, לצד הערכה של גורמים רגשיים, נפשיים ופסיכולוגיים
משך בדרך כלל יום אחד בדרך כלל יומיים-שלושה
מתכונת מבחנים ותרגילים דידקטיים מבחנים ותרגילים דידקטיים, ראיונות, שאלונים
מי מבצע מאבחן דידקטי מוסמך פסיכולוג מומחה, לרוב עם הכשרה דידקטית
קהל יעד ילדים, בני נוער ומבוגרים עם קשיי למידה ילדים, בני נוער ומבוגרים עם קשיי למידה, לצד קשיים רגשיים או פסיכולוגיים
תוצאות חוות דעת המפרטת את יכולות הלמידה והזיכרון של הנבדק, לצד המלצות להמשך טיפול או התערבות חוות דעת המפרטת את יכולות הלמידה והזיכרון של הנבדק, לצד המלצות להמשך טיפול או התערבות, לרבות התאמות לימודיות או טיפול רגשי-פסיכולוגי

אבחון פסיכודידקטי מחיר

מחיר אבחון פסיכודידקטי משתנה בהתאם למספר גורמים, כגון:

  • אורך האבחון: אבחון פסיכודידקטי מלא יכול להימשך בין 6 ל-12 שעות, כאשר כל שעה עולה בין 500 ל-1,000 שקלים.
  • השכלה והניסיון של הפסיכולוג החינוכי: פסיכולוגים חינוכיים מומחים בעלי ניסיון רב עשויים לגבות מחיר גבוה יותר.
  • מיקום האבחון: אבחונים המתבצעים במרכזים עירוניים עשויים להיות יקרים יותר מאבחונים המתבצעים במרכזים פריפריאליים.

באופן כללי, מחיר אבחון פסיכודידקטי נע בין 5,000 ל-20,000 שקלים.

בישראל, מבוטחי קופות החולים עשויים לקבל השתתפות עצמית חלקית או מלאה באבחון פסיכודידקטי, בהתאם לתנאי הפוליסה שלהם.


סיכום

בעולם הישגי, שבו התחרות גדלה ובניית קריירה דורשת מכל אחד מאיתנו מיצוי יכולות, ניהול וארגון, והצטיינות ביחס למתחרים – אבחון פסיכודידקטי הינו כלי יעיל שיכול להביא לשינוי משמעותי בהתפתחות האקדמית של הנבחן, ובלבד שהאבחון מבוצע באופן מקצועי על כל שלביו, החל מהשיחה הראשונית, דרך כל המבדקים, מטלות, הערכות פסיכולוגיות, חוות דעת רפואיות (אם נחוצות), וכד', וכלה בהפקת דוח בהיר, מפורט ובו המלצות ברורות להתאמות, דפוסי לימוד שכדאי לאמץ, אפילו שינויים בשגרת החיים שבכוחם להשפיע על המצב הרגשי וכך גם על כישורי הלימוד.

מכיוון שמדובר בתהליך הכרוך בהשקעת זמן וגם כסף (המחיר עשוי לנוע בין 900 ל – 2,500 שקלים כתלות בהיקף המבדקים הנחוצים, אורך התהליך ואופיו. לעיתים ניתן לקבל מימון, מלא או חלקי, מקופת החולים או ביטוח בריאות פרטי), חשוב לבחור היטב את המכון בו מבצעים את האבחון, בחירה נכונה תבטיח ביצוע האבחון באופן מקצועי על כל שלביו. במכון הישג אנו שוקדים דרך קבע על ביצוע מיטבי של אבחונים פסיכודידקטיים, איננו מסתפקים בהשלמת תהליך האבחון ותו לא, אלא מבצעים מעקב גם בהמשך ומוודאים שהדוח הובן כהלכה ואכן מביא לשינויים הנחוצים ולשיפור הבלתי נמנע שמתרחש כאשר ההמלצות של הצוות המוביל שלנו מיושמות.

אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר, נשמח לענות על שאלות, לספק מידע מהימן, לייעץ, ובמידה וכך תחליטו, לבצע גם עבור ילדיכם (במקרה של הורים המעוניינים באבחון פסיכודידקטי לילד), או עבורכם (במקרה של אבחון מבוגרים), אבחון דידקטי ברמה הגבוהה ביותר.

לנוחותכם ישנם סניפים של מכון הישג בכל רחבי הארץ, לעיתים ניתן לבצע חלק מהתהליך בבית.

בתום תהליך אבחון דידקטי במכון הישג תקבלו דוח מקיף, מפורט וברור. לא רק זאת אלא שצוות המאבחנים יסביר לכם את משמעויות הדוח, את ההמלצות הנובעות ממנו, כיצד יש לפעול כדי שהן תיושמנה, ועוד.

מי שאובחנו במכון הישג מספרים על שינוי משמעותי לטובה לא רק מבחינת הישגים בלימודים אלא גם בתחומים נוספים המושפעים באופן עקיף, שיפור הביטחון העצמי למשל, שימוש והנאה מהזמן הפנוי לעיסוקים מחוץ לבית הספר, זמן שלפני האבחון ויישום ההמלצות הוקדש ללימודים, כאשר המתמודדים עם קשיי למידה נדרשים להיאבק על מנת לשמור על רצף לימודים תואם לדרישות מהם.

כותב המאמר: אורית הרפז

בעלת תואר שני ב-'אבחון לקויות למידה' מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.

חייגו עכשיו