אבחון דידקטי במתמטיקה – לא כולם אלופים בחשבון ובמתמטיקה. לא כולם נבראו עם ראש מתמטי גאוני. אך לעתים ישנם קשיים ובעיות בלימודי החשבון אשר מצביעים על ליקויי למידה. הדרך הטובה והנכונה ביותר היא כמובן לאבחן את אותן הבעיות. איך עושים את האבחון הדידקטי? מה התועלת של האבחון?

ישנם תלמידים שבלימודי החשבון הם לא מסתדרים. הם לא מצליחים למצוא ידיים ורגליים בסבך המספרים וכל מה שקשור לתרגילי חשבון, גורם להם לבלבול לא פשוט. באמצעות אבחון דידקטי במתמטיקה נבדק התלמיד ונבדקת היכולת  שלו והמיומנות בחשיבה כמותית באופן כללי וכמובן גם בחשבון באופן ספציפי. האבחון נעשה בהשוואה לממוצע של תלמידים בני גילו.

מה התועלת של אבחון דידקטי במתמטיקה?

התועלת של האבחון הדידקטי היא שעל פי הממצאים שלו יוחלט האם התלמיד זכאי להקלות שונות בבחינות המתבצעות בכיתה. ניתן יהיה להתוות תכנית מיוחדת להוראה מתקנת כאשר באופן כזה ניתן יהיה לקוות כי התלמיד יצליח איכשהו להדביק את הפערים.

את מי צריך לאבחן?

כאשר רמתו של הילד נמוכה, על פי רוב המורה בכיתה ישים לב לדבר. ההורים אף הם יכולים להבחין בכך בקלות רבה כאשר הילד פשוט לא יצליח לעמוד ביעדים הנדרשים מבני גילו.

הצוות בבית הספר ימליץ על אבחון דידקטי והוא זה שישפוך אור על מצבו של הילד מבחינה דידקטית.

ממה נובעים הליקויים בתהליך הלמידה?

למעשה, הליקויים בתהליך הלמידה כמו גם האיטיות בקליטת החומר הלימודי עשויים שניהם לנבוע מכמה וכמה סיבות. זה יכול להיות בגלל קושי בכתיבה או קושי בקריאה המשפיעים על איטיות בולטת גם בחשיבה. בעיות בתפיסה או בזיכרון, בעיות של קשב וריכוז, גורמי הסחה מהם סובל התלמיד אשר אלו נוצרו בפועל משילוב של גורמים מולדים יחד עם גירויים סביבתיים המסיחים את דעתו של התלמיד הסובל מלקות הלמידה.

אבחון דידקטי במתמטיקה – חשוב לאבחן בהקדם האפשרי

אבחון דידקטי במתמטיקה הינו חשוב מאוד על מנת שניתן יהיה להצביע על המקור שגורם לבעיה. כאשר הגורמים ברורים, ניתן לטפל בהם ולתת לתלמיד את המענה המתאים.  כפי שכבר פרטנו לעיל, ילד מאובחן יקבל אולי הקלות שונות בבחינות, הוא יוכל להסתייע בהוראה מתקנת והוא יוכל איכשהו להתגבר על הליקויים אשר מהם הוא סובל.

כאשר מדובר בתלמיד שסובל, קיימת חשיבות רבה לאבחון בהקדם האפשרי. ככל שמקדימים לאבחן ולאתר את מקור הליקוי, כך גם מעניקים לו את הטיפול הנכון. הדבר יסייע לו גם להדביק מהר יותר את הפערים שכבר נוצרו, כמו כן, יסייע הדבר בכך שהוא יחזק את ביטחונו העצמי והוא ישוב לחוש כשווה בין שווים.

חשוב לדעת כי אבחון יכול להתבצע בכל גיל. גם אם נראה כי התלמיד כבר אחר את הרכבת.

גם בגילאים מבוגרים יותר, תלמידים במוסדות להשכלה גבוהה, יוכלו ליהנות מהקלות שונות שיאפשרו להם להשתלב במערך הלימודים ואף לסיים אותם בהצלחה.

כותב המאמר: אורית הרפז

בעלת תואר שני ב-'אבחון לקויות למידה' מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.

חייגו עכשיו