לא כל תלמיד מסוגל להתמיד בלימודים ולהיות 'כמו כולם'. רבים לא ממש מבינים את החומר הנלמד. הם לא מצליחים לענות על השאלות במבחנים ובאופן כללי הם מוצאים את עצמם מדשדשים מאחור. מה הבעיה שלהם? מה עוצר את ההתקדמות שלהם? האם יש דרך להגיע לנוסחה ברורה ממה הם סובלים ואיך יש התנהל אתם? בדיוק לשם כך נועד האבחון הפסיכו דידקטי.

באופן כללי קיימת תכנית לימודים אחידה לכל תלמידי ישראל. הציפייה היא שכולם יעמדו בדרישות, יבינו את הנלמד, יצליחו במבחנים ויעשו חיל. הבעיה מתחילה כאשר התלמיד לא ממש צועד בתלם. הוא לא מבין את החומר הנלמד, הוא מגלה קושי להכין את שיעורי הבית שלא לדבר על המבחנים שלו. במקרים רבים לא ברור בדיוק מהי הבעיה של התלמיד. נראה כי הוא סובל מכמה וכמה בעיות בו זמנית אשר יחד יוצרים את הבעיה באופן כללי.

בדיוק עבור מקרים מן הסוג הזה נולד אבחון פסיכודידקטי.

מה זה אבחון פסיכודידקטי לקויות למידה?

אבחון פסיכודידקטי לקויות למידה זהו אבחון כוללני מקיף אשר באמצעותו ניתן לזהות ליקויי למידה כמו גם לקות קוגניטיבית כללית. ניתן לעלות באמצעותם גם על גורמים רגשיים פסיכולוגיים אשר אלו עשויים לפגוע במימוש הפוטנציאל של התלמיד.

לאחר שמתבצע האבחון, ניתן להגיע לתכנית טיפולית, חינוכית וגם לימודית מתאימה כאשר זו תוכל להוביל לשיפור בהישגים כמו גם בתחושת המסוגלות של התלמיד.

קשיים לימודיים המתעוררים אצל התלמיד, מעוררים לא פעם תהיות לגבי מקורם. התחושה היא לא פעם כי מדובר בגורמים רגשיים או פסיכולוגיים אשר אלו עומדים מאחורי הליקוי.

האבחון יספק הערכה לגבי היכולות של הילד מהבחינה השכלית תוך שתהיה התייחסות לממד הרגשי שלו. בכך ניתן יהיה להתרשם מתמונה אינטגרטיבית ליכולותיו של הילד כמו גם למקור ממנו נובעים הקשיים שלו.

כתוצאה מתמונה זו ימליץ הפסיכולוג על הכלים בהם ניתן יהיה להשתמש לצורך טיפול וקידום של הילד כמו גם על צורת התנהלות מתאימה על מנת שניתן יהיה להגיע לתוצאות מספקות.

אבחון פסיכודידקטי לקויות למידה – מצילים את הילד

האבחון הוא לעיתים ממש מציל את הילד מהתסכולים המלווים אותו לכל אורך, מתחושת חוסר השייכות לחברה הרגילה והתחושה שהוא למעשה שונה מכולם. האבחון מסייע לכך כי מבינים את הילד, יודעים איך לבצע את הלמידה בצורה הנכונה עבורו ומעניקים לו את כל הכלים אשר יסייעו לו להצליח בלימודים ולהיות כמו כולם – עד כמה שהדבר מתאפשר.

כותב המאמר: אורית הרפז

בעלת תואר שני ב-'אבחון לקויות למידה' מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.

חייגו עכשיו