בעיות קשב וריכוז, המוכרות גם כהפרעות קשב וריכוז (ADHD), הן מצב נוירולוגי המשפיע על יכולתם של אנשים להתרכז, לשלוט בדחפים ולהישאר ממוקדים במשימות יומיומיות. הפרעה זו יכולה להופיע בילדות ולהמשיך לבגרות, עם תסמינים המשתנים לאורך הזמן. במאמר זה נבחן את מאפייני הפרעת הקשב והריכוז, סוגיה השונים, ושיטות האבחון והטיפול הקיימות.

מהן בעיות קשב וריכוז?

בעיות קשב וריכוז, המוכרות גם כהפרעות קשב וריכוז (ADHD), הן מצב נוירולוגי המשפיע על יכולתם של אנשים להתרכז, לשלוט בדחפים ולהישאר ממוקדים במשימות יומיומיות.

הפרעה זו יכולה להופיע בילדות ולהמשיך לבגרות, אם כי התסמינים יכולים להשתנות עם הזמן. ילדים עם ADHD עשויים להראות סימנים כמו קושי לשבת בשקט, דחיינות, קושי לעקוב אחרי הוראות ונטייה להסיח את דעתם בקלות. מבוגרים עם ADHD עשויים להתמודד עם קשיים בניהול זמן, בעיות זיכרון, חוסר סבלנות ותפקוד נמוך בעבודה או בלימודים.

הטיפול ב-ADHD כולל שילוב של תרופות, כמו ריטלין או אדראל, וטיפולים פסיכולוגיים כגון טיפול התנהגותי קוגניטיבי. בנוסף, ישנה חשיבות רבה להתאמת סביבת הלמידה או העבודה לצרכים של האדם הסובל מההפרעה. אבחון מדויק, המבוצע באמצעות כלים כמו מבחן TOVA ואבחון דידקטי, הוא חיוני על מנת להתאים את הטיפול הנכון ולהקל על התמודדות היומיומית עם ההפרעה.

ADHD לעומת ADD

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) והפרעת קשב בלבד (ADD) הן שתיהן מצבים נוירולוגיים המשפיעים על יכולת הקשב והריכוז, אך יש ביניהן הבדלים משמעותיים.

ADHD כוללת הן את התסמינים של חוסר קשב והן את התסמינים של היפראקטיביות ואימפולסיביות. אנשים עם ADHD עשויים להיתקל בקשיים בשמירה על קשב, להתרוצץ ללא הרף ולפעול ללא מחשבה מוקדמת.

לעומת זאת, ADD מתייחס לתסמינים של חוסר קשב בלבד, ללא היפראקטיביות ואימפולסיביות. אנשים עם ADD עשויים להיראות חולמניים, לשכוח משימות יומיומיות ולהתקשות בארגון ועמידה במטלות, אך לא יציגו התנהגות היפראקטיבית או אימפולסיבית.

ההבדל בין ADHD ל-ADD חשוב להבנה נכונה של התסמינים ולהתאמת הטיפול הנכון. בעוד שאנשים עם ADHD עשויים להפיק תועלת מתרופות המפחיתות היפראקטיביות ואימפולסיביות, אנשים עם ADD עשויים להזדקק לטיפול ממוקד יותר בקשיי הקשב והריכוז בלבד. בכל מקרה, אבחון מדויק והתאמת טיפול אינדיבידואלית יכולים לסייע לשפר את איכות החיים של הסובלים מהפרעות אלו.

אבחון קשב וריכוז ילדים

אבחון הפרעות קשב וריכוז: האם יש בדיקה חד משמעית?

אין בדיקה חד משמעית אחת לזיהוי הפרעת קשב וריכוז (ADHD), אלא תהליך אבחון מורכב ומקיף המשלב מספר כלים ושיטות. זאת משום שהפרעת קשב וריכוז היא מצב מורכב שמשפיע על תחומים רבים בחיי האדם ואין בדיקה יחידה שיכולה לכסות את כל היבטיה.

תהליך האבחון מתחיל באיסוף מידע רחב על ההיסטוריה הרפואית, ההתנהגותית והחינוכית של הנבדק. ראיונות עם הנבדק, הוריו, מורים או מעסיקים מספקים תמונה רחבה על תפקודו בסביבות שונות ועל התסמינים המופיעים לאורך זמן.

ישנם מספר כלים עיקריים המשמשים לאבחון הפרעות אלו:

מבחן TOVA

מבחן TOVA (Test of Variables of Attention) הוא כלי אבחוני ממוחשב המשמש לאבחון הפרעות קשב וריכוז (ADHD) ומספק מידע אובייקטיבי ומדיד על התפקוד הקשבי של הנבדק. מבחן זה, אשר פותח בשנות ה-60, נחשב לאחד הכלים המובילים והאמינים בתחום אבחון ADHD. המבחן מורכב משני חלקים בני כ-10 דקות כל אחד, כאשר לעיתים קרובות החלק השני מבוצע תחת השפעת תרופה כמו ריטלין על מנת להשוות בין התוצאות עם ובלי התרופה.

במהלך המבחן, הנבדק מתבקש להגיב לגירויים חזותיים המופיעים על מסך המחשב. הוא נדרש ללחוץ על כפתור בכל פעם שמופיע גירוי מסוים ולהימנע מלחיצה כאשר מופיע גירוי אחר. תהליך זה נועד להעריך את רמת הקשב, מהירות התגובה, דיוק ההקשות, והשמטות.

כמו כן, נבחנים פרמטרים נוספים כגון תזוזות הגוף, ישיבה על קצה הכיסא ותזזיתיות כללית, כל אלו משמשים לאבחון המעמיק של הפרעות הקשב והריכוז.

תוצאות המבחן משמשות את המאבחנים לשם קבלת החלטות בנוגע לאבחון וטיפול מתאים. הוא מתאים הן לילדים והן למבוגרים, ומסייע לזהות לא רק את קיום ההפרעה, אלא גם את חומרתה, וכך מאפשר להתאים טיפול יעיל וממוקד.

אבחון דידקטי

אבחון דידקטי הוא כלי חשוב נוסף לאבחון בעיות קשב וריכוז, במיוחד כאשר יש חשד לקשיים נוספים בתחום הלמידה. אבחון דידקטי נועד לבחון את היכולות הקוגניטיביות והלמידתיות של הנבדק, כמו קריאה, כתיבה, חשבון, זיכרון והבנת הנקרא. תהליך זה מאפשר לזהות לא רק את הפרעת הקשב והריכוז, אלא גם אבחון לקויות למידה נלוות שעשויות להשפיע על תפקודו האקדמי של הנבדק.

האבחון מתחיל באיסוף מידע על ההיסטוריה הלימודית וההתנהגותית של הנבדק, כולל ראיונות עם מורים, הורים והנבדק עצמו. לאחר מכן, נערכים מבחנים ממוקדים הבודקים את היכולות הקוגניטיביות והלמידתיות בתחומים שונים. מבחנים אלו מאפשרים לזהות דפוסים של קושי וריכוז במהלך משימות לימודיות.

חשוב להבחין בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכודידקטי. בעוד שאבחון דידקטי מתמקד בעיקר ביכולות הלמידה והקוגניציה, אבחון פסיכודידקטי כולל גם הערכה של התחום הרגשי, החברתי וההתנהגותי של הנבדק. אבחון פסיכודידקטי נדרש כאשר יש חשד לקשיים נוספים שאינם קשורים ישירות לקשב וריכוז, כמו חרדות או קשיים חברתיים.

תוצאות האבחון הדידקטי מאפשרות להתאים תוכנית לימודית אישית לנבדק, הכוללת התאמות והקלות במבחנים, עבודה עם מורים פרטיים, ושיטות הוראה מיוחדות המתאימות לצרכיו.

אבחון הפרעות קשב וריכוז

אבחון נוירולוגי

האבחון הנוירולוגי להפרעות קשב וריכוז הוא תהליך מקיף שנועד לזהות תסמינים ולהעריך את השפעתם על תפקודו היומיומי של הנבדק. תהליך זה מתחיל בדרך כלל בראיון קליני עם נוירולוג או פסיכיאטר, שבו הנבדק מתבקש לתאר את ההיסטוריה הרפואית וההתנהגותית שלו, כולל תסמינים נוכחיים והשלכותיהם על חייו.

בנוסף לראיון, נעשה שימוש בכלי אבחון ממוחשבים כמו מבחן TOVA (Test of Variables of Attention), עליו פירטנו לעיל.

האבחון הנוירולוגי כולל גם הערכה של תפקודים קוגניטיביים אחרים, כמו זיכרון, פתרון בעיות ויכולת ארגון. לעיתים נדרש גם מבחן נוירופסיכולוגי מעמיק להערכה רחבה יותר של התפקוד המוחי.

בסופו של תהליך האבחון, נוירולוג מסכם את כל המידע שנאסף ומסיק מסקנות לגבי קיומה של הפרעת הקשב והריכוז וחומרתה. האבחון המדויק הוא קריטי להתאמת הטיפול המתאים, בין אם מדובר בתרופות, טיפולים פסיכולוגיים או שינויים בסביבת הלמידה והעבודה של הנבדק.

איך מטפלים בהפרעות קשב וריכוז?

הטיפול בהפרעות קשב וריכוז הוא מגוון ומשלב גישות שונות על מנת להתמודד עם התסמינים ולהקל על התפקוד היומיומי. הטיפול יכול לכלול תרופות, טיפולים פסיכולוגיים ושינויים באורח החיים:

תרופות

הטיפול התרופתי הוא מרכיב מרכזי עבור רבים מהסובלים מ-ADHD. התרופות הנפוצות כוללות ממריצים כמו ריטלין ואדראל, המיועדות לשיפור הריכוז והפחתת התסמינים ההיפראקטיביים והאימפולסיביים. במקרים מסוימים, משתמשים גם בתרופות שאינן ממריצות כמו סטרטרה.

טיפול פסיכולוגי

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) הוא שיטת טיפול פסיכולוגי נפוצה שמסייעת לסובלים מ-ADHD לפתח מיומנויות לניהול זמן, ארגון ושליטה בדחפים. בנוסף, טיפולים פסיכולוגיים נוספים כמו טיפול במשפחה או טיפול פרטני, יכולים לסייע בהבנה והתמודדות עם ההשפעות הרגשיות והחברתיות של ההפרעה.

התאמות סביבתיות

שינויים באורח החיים ובהתאמת הסביבה יכולים לתרום משמעותית להתמודדות עם ADHD. התאמת סביבת הלמידה או העבודה לצרכים האישיים, שימוש בעזרים טכנולוגיים לניהול זמן ומשימות, ויצירת שגרות ברורות ומובנות הם חלק מהאסטרטגיות המומלצות.

לסיכום

הפרעות קשב וריכוז הן מצב נוירולוגי מורכב המשפיע על ילדים ומבוגרים כאחד. ההבנה של תסמיני ההפרעה והיכולת לאבחן אותה בצורה מדויקת הם קריטיים לשיפור איכות חייהם של הסובלים ממנה.

יש לכם עוד שאלות? נשמח לעמוד לשירותכם. לקביעת פגישה וייעוץ מקצועי התקשרו עכשיו 1-700-720-100 >>

כותב המאמר: אורית הרפז

בעלת תואר שני ב-'אבחון לקויות למידה' מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.

חייגו עכשיו