דיסגרפיה היא לקות למידה אשר פוגעת בעיקר בכישורי הכתיבה וביכולת הגרפית. זוהי ההגדרה באופן כללי. אך באופן ספציפי נגרמת פגיעה בכישורי הכתיבה. במקרים רבים מופיעה בעיית הדיסגרפיה יחד עם דיסלקציה אשר זו פוגעת בקריאה. היא יכולה להופיע גם כבעיה בפני עצמה.

ממה נובעת הדיסגרפיה? מה הסימפטומים שלה ומה עושים לאחר אבחון דידקטי דיסגרפיה?

דיסגרפיה זהו קושי הקשור בעיקרון לתהליכים קוגניטיביים אך גם לתהליכים מוטוריים של תיאום עין יד, רכישת יד דומיננטית וטונוס שרירים.

אבחון דידקטי דיסגרפיה – הסימפטומים של דיסגרפיה –

דיסגרפיה באה לידי ביטוי בפגיעה בכתיבה. הפגיעה  עשויה להופיע בכמה וכמה וריאציות כאשר על פי רוב כתב היד של אנשים הסובלים מהתופעה, הוא כתב יד שאינו קריא.

הם עצמם מתקשים לזהות את המילים ואת האותיות שהם כתבו. מעניין לציין כי צורת האותיות שלהם אינה קבועה ועל כן אי אפשר לבצע הצלבה בין אותיות אחרות שהם כתבו על מנת לפענח את האותיות המעוותות שהם כתבו. כתיבה כזו גם מאופיינת בחוסר קונקרטיות כמו גם בשגיאות כתיב רבות אשר אלו נובעים מהריכוז והמאמץ העצומים הנדרשים מהכותב בעת הכתיבה.

הלוקה בדיסגרפיה לא יצליח לכתוב מילה בצורה תקנית. גם אם כתב היד כן יהיה קריא, יהיה ערבוב סדר אותיות במילים, ארגון הדף גם כן יהיה לקוי. הכתיבה תהיה צפופה מאוד, האותיות קטנות ולא יהיה רווח בין המילים ואפילו בין השורות.

הקשיים בכתיבה משליכים באופן ישיר על היכולות האקדמיות של הסטודנט וכמובן גם על הציונים. הדבר גורם לשתי בעיות מרכזיות.

  • המורה אינו מסוגל להבין את דברי התלמיד ולקרוא את תשובותיו במבחן
  • כמו כן, קיימים מוסדות לימוד אשר בהם עצם השגיאות, מובילות להורדת ציון.

פגיעה בהישגים של התלמיד

מלבד כל הבעיות שמנינו עד כה, ישנה בעיה מהותית נוספת אשר פוגעת באופן משמעותי בתלמיד. העובדה שהוא נאלץ להשקיע כל כך הרבה אנרגיה ומשאבים אשר אלו מגיעים על חשבון היכולות של התלמיד בניסוח הגיוני של התשובות, בביטוי ברור של הרעיונות שלו ושל הידיעות שלו וכך למעשה נפגעים ההישגים שלו בצורה משמעותית.

הכישלונות והקשיים הלימודיים לא נשארים רק בתחום הכתיבה. מהר מאוד מתגלות ההשלכות גם בתחום החברתי, בתחום הרגשי ואפילו בתחום המשפחתי. הקושי יוכל לבוא לידי ביטוי גם בהפרעות התנהגות ובקשיי התמודדות כלליים.

מתי מבצעים אבחון דידקטי דיסגרפיה?

על פי רוב יפנו את הילד לאבחון דיסגרפי, המורות, הגננות או אפילו ההורים שיבחינו כי הילד סובל מקושי בכתיבה או בציור, מאחיזה לא נכונה של העיפרון, מקושי ברכישת כישורי כתיבה וגם מכתב יד שאינו מאורגן ואינו קריא.

את האבחון הדידקטי מבצע איש מקצוע. על פי רוב יהיה זה מאבחן דידקטי או פסיכולוג חינוכי שיאתגר את הילד במשימות שונות תוך שהוא יבצע תצפית אחר ביצועיו ויבחן את הישגיו.

כותב המאמר: אורית הרפז

בעלת תואר שני ב-'אבחון לקויות למידה' מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.

חייגו עכשיו