אבחון דיסלקציהדיסלקציה היא לקות למידה הבאה לידי ביטוי בקשיים ברכישה ושימוש בדיבור, קריאה וכתיבה (ויש הכוללים גם יכולות מתמטיות). על מנת לגלות את קיומה של הדיסלקציה יש לעבור אבחון מדוקדק

דיסלקציה היא לקות למידה הבאה לידי ביטוי בקשיים ברכישה ושימוש בדיבור, קריאה וכתיבה (ויש הכוללים גם יכולות מתמטיות). על מנת לגלות את קיומה של הדיסלקציה יש לעבור אבחון מדוקדק.

איך נדע אם ילדנו זקוק לאבחון דיסלקציה?

ההמלצה לביצוע אבחון דיסלקציה לרוב מגיעה מהצוות החינוכי כבר בבית הספר היסודי אם כי ישנם ילדים המאובחנים מאוחר יותר. הסימנים המעידים על דיסלקציה כוללים למשל:

  • היפוך אותיות בקריאה ו/או כתיבה.
  • קושי ללמוד את הא'-ב'.
  • קשיים באיות.
  • קשיי הבעה בכתב.
  • כתב יד בלתי קריא (במיוחד אם הילד עצמו לא מצליח לקרוא את הכתוב).
  • קשיים ברכישת השפה.
  • קשיים בהעתקה.
  • טעויות במילות קישור או תחביר.
  • קשיים בהבנה מתמטית.

בכל מקרה בו הילד מתקשה מאוד ללמוד לקרוא/לכתוב, כאשר רמת הביטוי בכתב או בעל פה אינה מתאימה לגילו ואף כאשר ישנם קשיים בהבנה מתמטית, מומלץ לגשת לאבחון דיסלקציה.

איך נעשה אבחון דיסלקציה?

על מנת לאבחן דיסלקציה יש לעבור כמה שלבים כשהראשון הוא איסוף מידע. בשלב זה ידרשו ההורים לענות על שאלונים, יערכו ראיונות עם ההורים והילד. לאחר מכן יש לערוך מספר אבחונים, בין השאר על מנת לשלול סיבות אחרות לקשיים של הילד ולדייק באבחון:

  • אבחון דידקטי – בודק יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה, זיכרון, עיבוד נתונים, שפה ועוד.
  • אבחון פסיכולוגי – נדרש על מנת להעריך את השפעתם של גורמים נפשיים ורגשיים על הלמידה ולהבדיל בין קיומם לבין הופעתה של דיסלקציה.
  • אבחון פסיכולוגי – נדרש על מנת להעריך את השפעתם של גורמים נפשיים ורגשיים על הלמידה ולהבדיל בין קיומם לבין הופעתה של דיסלקציה.

לאחר כל שלבי האבחון, ייערך סיכום על ידי הצוות המאבחן בכתב ובשיחת הסברה עם הורי הילד. כמובן שניתן דו"ח מפורט בו כל מסקנות האבחון כולל המלצות לנבחן.

אבחון דיסלקציה במבוגרים

אבחון לקויות למידה (והפרעות קשב וריכוז) במבוגרים מורכב יותר מאשר בילדים וכך גם הסימנים המצביעים על הצורך באבחון. אצל מבוגרים, במיוחד סטודנטים צעירים הסימנים כוללים למשל: אוצר מילים דל, קושי להקשיב ולכתוב בו זמנית, קושי בהבנת ולימוד שפה זרה, קושי בהבנת הנקרא למרות קריאה תקינה, קושי בהבדלה בין עיקר לטפל, קושי בארגון משימות קריאה/כתיבה, קושי בשינון וזיכרון ועוד. אבחון דיסלקציה אצל מבוגרים נעשה בדומה לילדים בתוספת ראיון קליני עם מאבחן.

אבחון דיסלקציהצרו איתנו קשר:דיסלקציה היא לקות למידה הבאה לידי ביטוי בקשיים ברכישה ושימוש בדיבור, קריאה וכתיבה (ויש הכוללים גם יכולות מתמטיות). על מנת לגלות את קיומה של הדיסלקציה יש לעבור אבחון מדוקדק

דיסלקציה היא לקות למידה הבאה לידי ביטוי בקשיים ברכישה ושימוש בדיבור, קריאה וכתיבה (ויש הכוללים גם יכולות מתמטיות). על מנת לגלות את קיומה של הדיסלקציה יש לעבור אבחון מדוקדק.

איך נדע אם ילדנו זקוק לאבחון דיסלקציה?

ההמלצה לביצוע אבחון דיסלקציה לרוב מגיעה מהצוות החינוכי כבר בבית הספר היסודי אם כי ישנם ילדים המאובחנים מאוחר יותר. הסימנים המעידים על דיסלקציה כוללים למשל:

  • היפוך אותיות בקריאה ו/או כתיבה.
  • קושי ללמוד את הא'-ב'.
  • קשיים באיות.
  • קשיי הבעה בכתב.
  • כתב יד בלתי קריא (במיוחד אם הילד עצמו לא מצליח לקרוא את הכתוב).
  • קשיים ברכישת השפה.
  • קשיים בהעתקה.
  • טעויות במילות קישור או תחביר.
  • קשיים בהבנה מתמטית.

בכל מקרה בו הילד מתקשה מאוד ללמוד לקרוא/לכתוב, כאשר רמת הביטוי בכתב או בעל פה אינה מתאימה לגילו ואף כאשר ישנם קשיים בהבנה מתמטית, מומלץ לגשת לאבחון דיסלקציה.

איך נעשה אבחון דיסלקציה?

על מנת לאבחן דיסלקציה יש לעבור כמה שלבים כשהראשון הוא איסוף מידע. בשלב זה ידרשו ההורים לענות על שאלונים, יערכו ראיונות עם ההורים והילד. לאחר מכן יש לערוך מספר אבחונים, בין השאר על מנת לשלול סיבות אחרות לקשיים של הילד ולדייק באבחון:

  • אבחון דידקטי – בודק יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה, זיכרון, עיבוד נתונים, שפה ועוד.
  • אבחון פסיכולוגי – נדרש על מנת להעריך את השפעתם של גורמים נפשיים ורגשיים על הלמידה ולהבדיל בין קיומם לבין הופעתה של דיסלקציה.
  • אבחון פסיכולוגי – נדרש על מנת להעריך את השפעתם של גורמים נפשיים ורגשיים על הלמידה ולהבדיל בין קיומם לבין הופעתה של דיסלקציה.

לאחר כל שלבי האבחון, ייערך סיכום על ידי הצוות המאבחן בכתב ובשיחת הסברה עם הורי הילד. כמובן שניתן דו"ח מפורט בו כל מסקנות האבחון כולל המלצות לנבחן.

אבחון דיסלקציה במבוגרים

אבחון לקויות למידה (והפרעות קשב וריכוז) במבוגרים מורכב יותר מאשר בילדים וכך גם הסימנים המצביעים על הצורך באבחון. אצל מבוגרים, במיוחד סטודנטים צעירים הסימנים כוללים למשל: אוצר מילים דל, קושי להקשיב ולכתוב בו זמנית, קושי בהבנת ולימוד שפה זרה, קושי בהבנת הנקרא למרות קריאה תקינה, קושי בהבדלה בין עיקר לטפל, קושי בארגון משימות קריאה/כתיבה, קושי בשינון וזיכרון ועוד. אבחון דיסלקציה אצל מבוגרים נעשה בדומה לילדים בתוספת ראיון קליני עם מאבחן.

כותב המאמר: אורית הרפז

בעלת תואר שני ב-'אבחון לקויות למידה' מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.

חייגו עכשיו