אבחון הספקטרום האוטיסטי (ASD) מסתמך על התנהגויות שנצפו או מדווחות המצביעות על ליקויים משמעותיים ורחבים בתקשורת החברתית, יחד עם דפוסי התנהגות, תחומי עניין או פעילויות חוזרות ומוגבלות. למרות הניסיונות לזהות סמנים ביולוגיים לאוטיזם, לא הופיעו תוצאות חד משמעיות עד כה. אתגר מרכזי באבחון אוטיזם טמון בהטרוגניות שלו; שום סימפטום בודד לא מצביע באופן סופי על ההפרעה, וגם לא קיים מסלול התפתחותי משותף בין כל האנשים עם אוטיזם.

אבחון אוטיזם בישראל: מגמות עדכניות וזיהוי מוקדם

דיווחים אחרונים בישראל מצביעים על כך שאחד מכל 200 ילדים בגילאי 1-12 מאובחן עם אוטיזם, כאשר רוב האבחנות מתרחשות לפני גיל 3. התערבות מוקדמת באוטיזם היא חיונית, שכן היא משפרת באופן משמעותי את פוטנציאל השיפור של הפרט בתקשורת, בהתנהגות, ובלמידה.

אבחון אוטיזם ילדים

בשנתיים הראשונות לחיים, במיוחד בשנה הראשונה, אין סימנים מהימנים לגילוי אוטיזם. עם זאת, תינוקות שקשה להרגיע או כאלה שהם עצמאיים בצורה יוצאת דופן ומעדיפים בדידות עשויים להיות מועדים יותר לאבחון אוטיזם מאוחר יותר. בשנה השנייה, בולטים עיכובים בהתנהגויות סמליות כמו מילים ראשונות, הצבעה, חיוך חברתי או צחוק בתגובה לאינטראקציות לא פיזיות. הסיבה השכיחה ביותר לפנייה לאבחון אוטיזם היא עיכוב בהבנה ובהפקת דיבור.

אוטיזם בגיל הגן (3-5 שנים)

בנוסף לעיכובים בהתנהגויות סמליות, ילדים בגילאי אלו עשויים להפגין עודף של התנהגויות מסוימות, כגון התנהגויות חוזרות וסטריאוטיפיות, חקר פה מוגזם והיפראקטיביות. התנהגות חברתית מתפתחת גם בגיל זה, כאשר ילדים מאובחנים מראים לעתים קרובות פחות קשר עין, משחק הדדי מופחת ופחות היענות לשמם או לרמזי תשומת לב משותפים.

אוטיזם בילדים בבית הספר

ככל שילדים נכנסים לגיל בית הספר, הדרישות החברתיות והמורכבות של אינטראקציות עמיתים גדלות. במיוחד באוטיזם בתפקוד גבוה, קשיי תקשורת והתנהגות הופכים בולטים יותר. התנהגויות חוזרות והיפראקטיביות עלולות להשפיע על סביבת הלמידה, בעוד שאתגרי תקשורת יכולים להפריע ליצירת חברויות חדשות ולגרום למצוקה רגשית משמעותית. קשיי שפה עשויים להופיע גם כאתגרי למידה בתחומים מילוליים.

אבחון אוטיזם למבוגרים

מבוגרים עשויים לבקש אבחנה אם לא קיבלו אבחנה בילדות, במיוחד באוטיזם בתפקוד גבוה או שנקרא בעבר תסמונת אספרגר. מבוגרים אלו לרוב מתפקדים בצורה סבירה ברוב תחומי החיים למעט אינטראקציות חברתיות, ומפצים על האתגרים שלהם עם אינטליגנציה גבוהה והתנהגויות חברתיות נלמדות או מחקות. תת-אבחון שכיח יותר בקרב נשים בתפקוד גבוה.

תהליך אבחון אוטיזם והמלצות טיפול

בישראל, על פי הוראת משרד הבריאות משנת 2013, אבחון אוטיזם מצריך הסכמה בין רופא ופסיכולוג. תהליך האבחון מתחיל בשאלוני מיון להורים לזיהוי ילדים בסיכון גבוה לאוטיזם. אם יש אינדיקציה לסבירות גבוהה לאוטיזם, הפרט מופנה לרופא ופסיכולוג מורשה להערכה נוספת באמצעות כלי אבחון מומלצים. לאחר האבחון, אתגרים ספציפיים, רמת תפקוד וגיל קובעים את ההמלצות הטיפוליות, שעשויות לכלול קבוצות ריפוי בדיבור, ריפוי בעיסוק ומיומנויות חברתיות. האבחון גם מעניק זכויות והטבות מסוימות, כמו חינוך מיוחד או חבילות שיקום – זקוקים להליך אבחון או להתייעצות תפנו אלינו עוד היום – מכון הישג.

כותב המאמר: אורית הרפז

בעלת תואר שני ב-'אבחון לקויות למידה' מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.

חייגו עכשיו