בעשור האחרון, הפרעות קשב וריכוז ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) מקבלות את תשומת הלב הראויה להן הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים. מודעות גדולה לנושא וכלי אבחון מעמיקים מאפשרים אבחון הפרעות קשב וריכוז החל מגיל הילדות ועד לגיל הזהב.
אבחון הפרעות קשב וריכוז – מבחן TOVA
מבחן TOVA (Test of Variables of Attention) הוא כלי לאבחון הפרעות קשב וריכוז הקיים עוד משנות ה-60 ומשמש מאבחנים בהצלחה עד היום. המבחן ממוחשב ומורכב משני חלקים בני כ-10 דקות כל אחד (נהוג לעבור את החלק השני תחת השפעת ריטלין על מנת להשוות בין התוצאות). במהלך האבחון הנבדק מתבקש להקיש או לא להקיש על אלמנטים מסוימים המופיעים על מסך המחשב. זמן ההקשה, דיוק בהקשות, השמטות ופרמטרים נוספים כמו התנהגותו של הנבדק (מעבר מישיבה לעמידה, ישיבה על קצה הכיסא, תזזיתיות וכו') עוזרים לאבחן את מידת הקשב והריכוז.
אבחון בעיות קשב וריכוז-אבחון דידקטי
כלי נוסף המשמש לשם אבחון הפרעות קשב וריכוז הוא האבחון הדידקטי. בבסיסו, אבחון דידקטי נועד לבחינת יכולות מחשבתיות וקוגניטיביות ולאבחון לקויות למידה. מכיוון שאלו מלוות לא פעם הפרעות קשב וריכוז נהוג לערוך אבחון דידקטי מלא. במהלך האבחון יבדקו כישורים כמו קריאה, הבעה, כתיבה, חשבון, זיכרון ועוד. משך האבחון הוא בין 4 ל-6 שעות כאשר ניתן לערוך אותו ביותר מפגישה אחת. האבחון מאפשר לגלות הפרעות קשב וריכוז המלוות בלקויות למידה ולהתאים לנבחן תכנית עבודה לימודית בהתאם לקשייו וצרכיו. יש להבחין בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכודידקטי שאינו אבחון קשב וריכוז אלא נועד לבחון גם את עולמו הרגשי של הנבדק, את יכולתו השכלית, החברתית וכדומה. אבחון פסיכודידקטי נדרש כאשר ישנו חשד לקשיים שאינם דווקא בשל בעיית קשב וריכוז או לקות למידה.
אבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים
הפרעת קשב וריכוז אבחון חיוני
הפרעות קשב וריכוז
אבחון הפרעות קשב וריכוז – מבחן TOVA
מבחן TOVA (Test of Variables of Attention) הוא כלי לאבחון הפרעות קשב וריכוז הקיים עוד משנות ה-60 ומשמש מאבחנים בהצלחה עד היום. המבחן ממוחשב ומורכב משני חלקים בני כ-10 דקות כל אחד (נהוג לעבור את החלק השני תחת השפעת ריטלין על מנת להשוות בין התוצאות). במהלך האבחון הנבדק מתבקש להקיש או לא להקיש על אלמנטים מסוימים המופיעים על מסך המחשב. זמן ההקשה, דיוק בהקשות, השמטות ופרמטרים נוספים כמו התנהגותו של הנבדק (מעבר מישיבה לעמידה, ישיבה על קצה הכיסא, תזזיתיות וכו') עוזרים לאבחן את מידת הקשב והריכוז.
אבחון בעיות קשב וריכוז – אבחון דידקטי
כלי נוסף המשמש לשם אבחון הפרעות קשב וריכוז הוא האבחון הדידקטי. בבסיסו, אבחון דידקטי נועד לבחינת יכולות מחשבתיות וקוגניטיביות ולאבחון לקויות למידה. מכיוון שאלו מלוות לא פעם הפרעות קשב וריכוז נהוג לערוך אבחון דידקטי מלא. במהלך האבחון יבדקו כישורים כמו קריאה, הבעה, כתיבה, חשבון, זיכרון ועוד. משך האבחון הוא בין 4 ל-6 שעות כאשר ניתן לערוך אותו ביותר מפגישה אחת. האבחון מאפשר לגלות הפרעות קשב וריכוז המלוות בלקויות למידה ולהתאים לנבחן תכנית עבודה לימודית בהתאם לקשייו וצרכיו. יש להבחין בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכודידקטי שאינו אבחון קשב וריכוז אלא נועד לבחון גם את עולמו הרגשי של הנבדק, את יכולתו השכלית, החברתית וכדומה. אבחון פסיכודידקטי נדרש כאשר ישנו חשד לקשיים שאינם דווקא בשל בעיית קשב וריכוז או לקות למידה.